Tuesday, January 19

Kebaikan Madu Untuk Wajah dan Bibir



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Assalamualaikum dan selamat petang,

Pada si ladies ladies mesti frust kan bila muka berjerawat batu bagai , jeragat sana sini , kulit kering dan kusam ? Kadang boleh jadi bad mood terus seharian tu. So, aku nak kongsikan perkara yang selalu aku buat. Aku hanya menggunakan madu sahaja. Ya , madu lebah tu. Tak percaya. Meh aku cerita Kebaikan Madu untuk Wajah. 


Amboi Pooh nih.. Sekali badan dia mandi madu.

Bila awak seorang wanita mesti ingin tampil cantik pastikan awak mengetahui manfaat madu untuk wajah dan kecantikan. Sebab madu merupakan salah satu bahan yang didalamnya terdapat pelbagai nutrisi yang baik untuk kulit. Antaranya khasiat madu untuk wajah ialah melembabkan kulit wajah yang kering. Kemudian, kandungan antioksidan yang ada pada madu juga dapat mencegah penuaan kulit.

Madu merupakan cecair yang terhasil dari  lebah madu, ada sesetengah lebah yang dapat menghasilkan madu secara efektif dan antaranya adalah lebih jenis Apis dorsata. Selain kebaikan untuk kecantikan kulit, madu juga sangat berkhasiat untuk kesihatan tau. Sebab terkandungnya Fruktosa , Glukosa , Maltosa , Sukosa , Air dan lain lain. If korang nak diet pun boleh minum madu. Aku pernah minum. Tapi sekali jer. Hoho.

Jika awak ingin menggunakan madu untuk kecantikan , korang dapat menggunakan secara masker. Ambil madu sapu pada wajah. Selalu aku buat sebelum tidur. Esok pagi, In shaa Allah lembut mulus saja. Tapi ada beberapa cara tersendiri apabila korang nak mendapatkan kebaikan madu untuk wajah yang berminyak ka, berjerawat ka, kulit kering bak Gurun Sahara dan masalah kulit lain pun boleh. 

Bawah ini adalah kebaikan madu untuk wajah dan yang bestnya bibir pun boleh.. Wahh.. Jom jom tengok.

  • Untuk melembabkan kulit wajah.
Bagi sesiapa yang mempunyai kulit wajah kering dan kusam boleh lah cuba menggunakan madu untuk mengatasinya. Caranya dengan menyapu madu terus pada wajah. Untuk lebih efektif , korang juga boleh mencampurkan madu dengan susu, kedua duanya boleh dengan 2 senduk makan. Selepas itu campur ratakan dan sapukan pada wajah. Biarkan selama 10 minit kemudian bilaskan wajah dengan air suam.

  • Mengatasi Jerawat
Antara kebaikan madu untuk wajah ialah menghilangkan jerawat. Cara menggunakannya ialah dengan mencampurkan 1 senduk makan madu murni, 1 sendok makan air jeruk nipis, dan 1 senduk teh air hangat. Kemudian campur rata dan sapukan pada kawasan jerawat atau keseluruhan wajah. Biarkan selama 30 minit kemudian bilas wajah dengan air suam.


Tadi aku sudah terangkan tentang wajah , sekarang soal bibir pula. Yang bibir nih aku baru sahaja cuba. Rasa lain lah bila cuba langkah langkahnya. Rasa tertarik dan merah pink gi tue. Haha. Jom aku kongsikan juga.

  • Mengatasi Bibir Kering dan Pecah pecah
Bila bibir korang kering dan pecah pecah , cubalah sapukan madu pada bibir korang dan biarkan kering sedikit kemudian korang kemam. Tahu tak apa itu kemam ? Kemam itu macam korang makan coklat dan jilat bibir sendiri tu. Itu dikatakan kemam. 

  • Memerahkan Bibir.
Ada tak sesiapa yang bibirnya hitam dan gelap seperti aku. Haa.. Ini langkah aku buat untuk memerahkan bibir kembali. Caranya dengan sapu madu pada bibir korang then duduk diam diam selama 15 hingga 20 minit. Selepas itu bilas bibir dengan air bersih. Kalau nak lebih efektif lagi dengan menyapu madu pada bibir saat malam hari ketika nak tidur dan biarkan sampai keesokkan paginya. Mudahkan ?

Itulah kebaikan Madu untuk wajah dan bibir yang dapat aku kongsikan. Kalau yang tak boleh beli madu , korang boleh je beli Honey Mask di kedai kedai skincare. Kalau nak keberkesanannya terjadi kena lah buat setiap hari sehingga menjadi rutin. In shaa Allah hingga ke tua boleh kekalkan wajah yang mulus gi tue.. hihi. Madu juga dapat mencerahkan dan memutihkan kulit wajah. Cuba cubalah yer. Sekian untuk perkongsian aku yang serba sedikit ini. Semoga bermanfaat perkongsian ini. 

:)



4 comments :

  1. madu memang byk manfaat, kan?
    nice sharing ^^

    ReplyDelete
  2. @Nur Najah

    Yupp.. Ini antara yang saya dapat lepas saya amalkan madu :)

    ReplyDelete
  3. madu ni untuk penyakit lelah dan gastrik pun bagus. tapi nak dapat yang asli tu susah sikit kot sebab kat pasaran sekarang banyak yang campuran je..:)

    ReplyDelete
  4. @Ms Qiya Saad

    Betul tuee.. yang asli susah nak jumpa. kdg tu pi mall pun ada yng cmpuran. kena teliti betul betul

    ReplyDelete

 

Template designed by RRAI | Hak milik Nur Nabila | All rights reserved