Friday, January 8

Terobek : Tahun Akhir Bergelar Pelajar Menengah ( Part 4 )


Assalammualaikum and hye.
Dah last part .. Yeahh !! Untuk part terakhir nih, aku ceritakan tentang aku ketika tingkatan 5 iaitu tahun terakhir di sekolah teknik. Sekejap saja masa berlalu. Sudah nak ambil SPM. Pada mulanya excited sangat nak belajar pelajaran tingkatan 5. Dapat saja buku teks, terus kelebek kelebek buku. Senior senior ada kata kalau boleh tajuk tajuk di tingkatan 4, In shaa Allah boleh bawa pelajaran tingkatan 5. 
Pada awal tahun 2015, pengetua pulaa suruh streaming class mengikut peperiksaan akhir tahun. What?! Alamak.. Result akhir tahun aku dulu teruk kutt.. Last sekali aku di kelas ketiga. See? setia sangat aku dengan nombor tiga kan? haha. Ramai cikgu pandang kelas nombor tiga lemah. Ayoyo.. kenapa nak pandang kelas belakang lemah ?? Tapi kan, kelas belakang ada kebaikan lebih dari keburukan. Tahu kenapa? Cikgu tumpu lebih. Cikgu ajar bulat bulat dan smooth jer. Kalau kelas depan, straight sangat. Ajar sikit, selebihnya pelajar yang buat sendiri. erghh.. aku tak berapa suka macam tu. Bukan maksud aku, nak benda yang disuap. Tapi tak suka belajar terlalu straight. Pecah otak weyh nanti. 
Bila dapat kelas nombor tiga nih, faham faham jer lah pelajar macam mana. Jenis bising, huha sana,huha sini.. Tapi yang best nya, kelas aku main main jugak, bila belajar memang belajar betul betul. Dalam kelas aku banyak yang aku belajar, Belajar erti persahabatan, erti kerjasama dalam belajar, erti ketawa bersama kawan kawan, macam macam lah. Kadang rasa satu family jer. Tak rasa asing langsung. Sebab masing masing saling membantu dalam pelajaran. Kalau sorang tak faham, tiga empat orang akan datang pada dia untuk fahamkan dia. Wahh.. memang happy ah dapat kelas macam tu. 

Ini time makan sama sama kuih muih hari raya. Asal cakap nak tangkap gambar jer, mesti pakat lawan sengih depan camera. Yang nak duk depan pun ada. :)

Pada mulanya, agak asing lah sebab dulu kelas tak sama. Lama kelamaan, seolah lama kenal. Masing masing, "hang aku".. Kadang tu ada lah juga bergaduh dengan budak kelas sendiri, tapi nama pun satu kelas mesti saling bantu.. So, jadi okay kembali. Tapi kan.. dalam kelas aku majoriti anak ornag kaya. Kaya? Boleh lah. Aku tak kaya. Nak minta duit dekat mak ayah pun susah.. Walaupun diorang kaya, tapi diorang tak memilih kawan. Semua diorang kawan. Nilai baik yang aku jumpa dalam kelas aku sangat lah banyak. Dari situ aku belajar macam macam.

Hari bertukar hari, bulan bertukar bulan..
 Tak lama lagi SPM..
Setiap kali exam, satu kelas gagal dalam subjek AddMath. Sorang dua saja yang lulus. Yang gagal, walaupun gagal still gelak ketawa. Haha.. Nampak sangat pakat relax saja.. Gagal bersama.. Haha.. Dalam kelas aku masing masing ada kelebihan dalam subjek. Ada yang terror addmath, ada yang ada terror Lukisan Kejuruteraan, macam macam lah.. Malah ada juga yang terror lari balik bila ada kelas tambahan. Huhu.. Biasalah nakal tu tetap ada.
Tiba SPM, masing masing tiada masa tegur sapa antara satu sama lain sebab masing masing pegang buku untuk exam seterusnya. Tapi ada lah juga tegur untuk menanyakan soalan yang lepas lepas telah dijawab. Sikap aku kalau dah lepas jangan diungkit. Maksudnya jangan dibincang. Kepada yang nak ambil exam, lepas sahaja exam, jangan bincang. Sebab ia akan mengurangkan keyakinan kita terhadap usaha kita. Serah kepada Allah. Tawakal. Kita sudah usaha. Doa dan tawakal selepas itu. 
Sebelum hari terakhir peperiksaan iaitu last paper (Pengajian Kejuruteraan Awam) , satu kelas merancang untuk adakan jamuan kelas buat kali terakhir iaitu kenangan terakhir lah.. Sedih sebab masing masing akan bawa haluan masing masing selepas ini. Bila tengok muka kawan kawan kelas, hati aku sudah memaafkan sepenuhnya pada yang pernah usik, pernah ada dalam kelas, pernah kenal. Walaupun diorang tiada salah dengan aku, aku tetap memaafkan. Harap diorang menjalani kehidupan dan ujian dengan baik.
Jamuan terakhir kelas aku diadakan di Joned Cafe. Chicken chopnya sangat sangat sedap tapi dah sejuk. Sebab dah lama terhidang di atas meja. So jadi sejuk. Ada burger. Yang burger aku makan sikit saja. Sebab terlampau kenyang. Selepas saja makan dengan sedap dan banyak suka , itu perut sudah kenyang, tiba tiba masing masing mood datang untuk selfie dan take picture bersama untuk kenangan. Still ada dalam gallery phone. Nak delete , tapi sayang. So, aku ingat nak print dan simpan untuk ditunjukkan kepada generasi aku nanti.Hahaha. :D
Ini gambar ahli ahli kelas aku. Semua muka nampak gelap sebab tempat pun gelap depan rumah orang pulak tue. Haha.. 

 
Ini jejaka jejaka dalam kelas aku, aceeywahh.. So, kepada makcik makcik yang mencari menantu lelaki, boleh lah pilih. Semuanya masih terbang mencari bunga, maybe lahh.. Ada yang dah jumpa bunga. Hahaha.. Joke kay?

Ini pula si gadis gadis yang hadir di jamuan. Masing masing duk jauh. So, tak dapat nak jumpa lah.. Perak lah, yang duk daerah jauh pun ada. Rinduu sesangat. Rindu nak bergossip, mengusik, mengutuk sesama sendiri. Haha.. Rindunyaa !

Keseluruhan cerita aku, tidak kira lah kita kelas belakang atau kelas hadapan sekali pun, kejayaan kita bukan daripada kelas depan. Dalam dunia tiada yang bodoh atau pandai, yang ada rajin dan malas. So, pada kakak adik abang yang fedup dengan studies, ingat, kalau rajin ada hasil kemudian hari. Penat dahulu, buahnya akan dapat kemudian hari. 

Selama dua tahun di sekolah teknik, aku banyak belajar tentang kehidupan. Suka, duka, luka dan gembira ketawa semua aku rasa di sekolah nih. Sekolah bukan lah tentunya kita dapat berjaya. Yang rajin akan berjaya. Yang malas, emm..... Fikir lah sendiri. hehe. 

Hope enjoy dengan terobek yang aku taipkan dan harap ada pengisian dari entri aku dari  Part 1 , Part 2 , Part 3 dan entri yang Last Part ini. 

Ingat !

Bukan senang nak jadi senang,
Bukan susah nak jadi susah.

:)

Thanks for reading :D

Byee~

Wassalam~



No comments :

Post a Comment

 

Template designed by RRAI | Hak milik Nur Nabila | All rights reserved