Thursday, January 7

Terobek : Selama Dua Tahun Bergelar Technical Student. (Part 3)

Assalammualaikum and hye.
Hello hello. Nak kopi ka nak milo ?? Hehe.. okay. I'm here.. Bagi yang terlepas episod Part 1 dan 2, jangan lah rasa frust tak menentu tarik baju, tarik rambut pula. Klik sini bagi Part 1. Bagi Part 2 pula, Klik Sini pulaa kay.. Enjoy your reading. Walaupun, tak enjoy if korang baca , Harap membantu anda serba sedikit tentang sekolah teknikal. 
Okay kita kembali semula kepada tajuk entri kita yang sebenar benarnya. Dah masuk Part 3.. Yeahh!! Seperti yang korang baca (( Jika baca )) di " About Me " , aku merupakan salah seorang pelajar bagi jurusan Kejuruteraan Awam. Okaylah. Kejuruteraan awam bukan mudah dan jugaaa tak susah. Tahapnya sederhana sahaja. Tak susah dan tak senang. Pada mulanya jejak kaki di Form 4. Ohh Yaa.. untuk makluman dan pengetahuan anda , sekolah teknikal hanya untuk Form 4 dan Form 5 sahaja. Form 1, 2 dan 3 tiada di sekolah itu. Harap pada adik adik yang nak masuk menengah rendah jangan di isi borang pula yer :)
Kejuruteraan awam terdapat 10 subjek. Iaitu :-
  • Bahasa Melayu
  • Bahasa Inggeris
  • Sejarah
  • Fizik
  • Kimia
  • Matematik Tambahan
  • Matematik
  • Pengajian Kejuruteraan Awam
  • Lukisan Kejuruteraan
  • Pendidikan Islam
Subjek yang disebut di atas, amat amatlah perlu latihan yang banyak. Seperti aku, aku banyak baca nota. Bila exam tak berapa dapat tahu sangat bentuk soalan macam mana. So, nasihatnya, walaupun belajar dan baca nota tapi tak tahu bentuk soalan yang lazim naik takboleh juga. 

Apabila aku masuk sekolah tu, time tu aku budak asrama. Punya excited nak masuk asrama, hari yang sama aku daftar tu aku masuk asrama. haha. Sebab tak pernahtahu life tinggal asrama macam mana. :D 

Di asrama aku dapat Dorm G6. Menurut kata senior senior di asrama tu, G6 ialah dorm legend dan bermasalah tahun sebelum ni. So sad but happy. Pada malam pertama di asrama, ada sesi perkenalan dengan ahli ahli dorm. Banyak yang datang dari pelbagai daerah malah negeri pun ada. Dari Negeri Sembilan. Ore nogori. Haha. Macam macam kerenah dan perangai ada pada ahli aku tue. Sewel lah, happy go lucky lah. Pada malam tu juga, kami satu dorm tidur lewat.


Ini lah ahli ahli dorm legend G6. ber'huhu' jer tahu

 Disebabkan kelewatan itu, keesokan harinya aku ke sekolah agak lambat sedikit. Tapi maklumlah budak baru. Huhu.. Tak kena tahan pun. Pada hari pertama persekolahan , di sekolah tu adakan orientasi pada pelajar baru form 4. So, mudah sangat dapat kawan. 

Orientasi menjadi kenangan bagi Batch 98 di sekolah tu. Sehingga berat hati untuk akhirinya. Apabila mula pembelajaran, aku belajar seperti biasa. Kelas bagi jurusan Kejuruteraan awam ada tiga kelas iaitu 4 KA1, 4 KA2 , dan 4KA3.Aku dapat kelas 4 KA1. 

Ini ahli ahli atau dipanggil budak budak kelas 4 KA1. Hyper active ada, burung murai ada, Ustaz ada, pelbagai watak ada dalam kelas nih. Tapi memang menyeronokkan berada di kelas 4 KA1. :)


Pembelajaran aku di sekolah tu berjalan lancar. Cuma.... sejak masuk asrama aku selalu tak cukup tidur dan akhirnya aku selalu tidur dalam kelas. Tak pernah sikap aku macam tu selama aku belajar. Akhirnya aku bertahan sehingga bulan 9. Bulan 9 terus aku keluar sebab result exam aku jatuh teruk sekali dan aku selalu tertidur dalam kelas. Bila aku keluar sahaja dari asrama aku cukup tidur dan selesa belajar seperti biasa.

Hari bersilih ganti, akhirnya tamat pembelajaran aku di form 4. Macam macam aku belajar pada usia 16 tahun. Erti kawan, erti persahabatan, macam macam lagi lah.

**Cuti sekolah selama sebulan **

Aku, buku dan SPM... akan bersambung pada Last Part akan datang tidak lama lagi...

byee~ Hope ada pengisian...

Wassalam~


No comments :

Post a Comment

 

Template designed by RRAI | Hak milik Nur Nabila | All rights reserved