Thursday, January 7

Terobek : Perasaan Dapat Sekolah Diidamkan.(Part 2)


Assalammualaikum and hye.
Okay. Aku nak sambung kisah Terobek aku yang seperti aku katakan. Part 2 !! Yeah.. Sesiapa yang belum baca Part 1.. Sila [Klik Sini]. Jika ada pendapat atau pandangan tentang Part 1 tue, tinggalkan jejak kaki di komen kay? 
Okay kita teruskan topik kita yaa.. :D
Sebelum dapat result PMR, aku ada isi borang online ke Sekolah Teknik. Pada mulanya hati debar sangat. Terfikir sentiasa dapat ke tak? Apapun, kita sebagai orang Muslim kena lah bertawakal kepada Ilahi. Walaupun depan rumah jer, hati tetap inginkan. Kadang tu lalu depan sekolah teknik tu pun, lambai lambai tangan, siap cakap  "Hai teknik, tunggu aku datang tau"
Haha.. Nampak tak betapa aku gilakan teknik? Sampai family aku pun cakp aku  meroyan teknik tu. Haha. Biarlah. Tetap nak teknik !! >_<
Pada awal 2014 iaitu Bulan Januari, aku masih belajar di SMK Tunku Sofiah. Sementara tunggu keputusan dapat atau tidak teknik. Di sekolah aku dapat kelas Sains Tulen. Bila masuk sains , belajar macam biasa lah. Fizik, Kimia , AddMath dan Biologi. Yang Fizik okay lagi berat mula mula tajuk. Bila Bio, masuk bab 1 jer, terus otak stop. Haha.. Memang tak minat Bio. Sebab tajuk tentang majoriti ke arah Doktor. Kita nak jadi engineer lah.Inginkan jalan pintas ke engineer.hehe. Dengan usaha lah. 
Dua tiga hari lepas tu, kawan kawan aku cakap diorang dapat mesej yang diorang dapat teknik. Aku pun, what ?! Kenapa aku tak dapat apa apa mesej pun? Balik terus nangis, Mama dan abah pun cakap. Tak mengapa , maybe tiada rezeki. Lepas tu aku belajar seperti biasa di sekolah tu. Dua tiga hari lepas tu, diorang cakap check online dekat laman web teknik tu dapat atau tidak. Balik dari sekolah ja, terus aku buka laptop a.k.a Kiki untuk check dapat atau tidak. Masukkan No IC dan Angka Giliran tak silap aku. Papp!! Dapat wehh dapat.. yeahh!! 
Sebab suka sangat, aku terus,
"Abahh!! kakak dapat teknik.."

Abah aku tersenyum then terus peluk aku. Mama pun peluk siap wish tahniah lagi. 
Mama aku cakap ,
"Tahniah kak, akhirnya langkah kak nak menghampiri cita cita kak"

Sebak sangat.
Bila dapat tu, dia suruh daftar pada tarikh 21 Januari 2014.Hati masih riang lagi time tu. Bila dapat tahu ada asrama , hati excited sangat nak masuk asrama, Iyelah tak pernah duk asrama.Nak merasa duk asrama. Walaupun rumah depan sekolah. Haha. 
Ini pula Muka depan pintu pagar Sekolah Menengah Teknik Alor Setar. Bus stop tu lah aku selalu tunggu mama dan abah aku datang ambil lepas habis sesi persekolahan.


Ini pula pintu gerbang. Bukan pintu gerbang Istana tapi pintu gerbang masuk ke sekolah. Dalam sekolah ni, ada lima kos, iaitu Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik dan elektronik, Kejuruteraan Mekanikal, Sains Pertanian dan Perdagangan.

Semua subjek sama sahaja seperti subjek Sains Tulen di sekolah harian. Ada Fizik, Kimia dan AddMath. Yang bezanya. Kejuruteraan dan Perdagangan tiada Biologi. Sains Pertanian ada Biologi. So, pada sesiapa yang nak jadi Ahli Forensik ke,jadi pertanian ke, Doktor pun boleh ambil bidang Sains Pertanian. Bagi yang akauntan, atau di panggil Perdagangan juga boleh. Kejuruteraan tambah subjek pengajian kejuruteraan masing masing dan Lukisan Kejuruteraan. Semua subjek ada 10 subjek. Subjek kos mengikut pada kos yang korang ambil lah. Pada mulanya memang agak sukar. Tapi lama kelamaan korang akan faham semuanya dengan adanya kelas tambahan petang, tuisyen bagi budak asrama. Kelas tambahan malam pun ada. So, tak risau sangat. 

Pada luaran Sekolah teknik, sebenarnya dalam luas sangat. Serius luas. 


Tengok? Luas kan. Blog Kuning tu, ialah asrama perempuan. Asrama lelaki pula yang tulis blok E dan D. Blok D disebalik Blok C tue. Blok hijau sebelah kanan anda pula ialah blok form 5 kos Perdagangan, Kejuruteraan Mekanikal dan Sains Pertanian termasuk lah Library, Bilik UTP, Bilik Nilam dan Koperasi. Blok oren yang sebelah kanan juga ialah Blok form 4. Blok tu semua form 4 blok tu sahaja. Bagi Form 5 dua blok. Blok yang sebelah kiri warna agak suram tu ialah dewan diberi nama Dewan Budiman. Sangat puas hati dengan sekolah nih. Cikgu pun baik baik dan sangat tegas. Boleh buat pelajar disiplin sepenuhnya lah jugak. Disiplin? Boleh lah. Boleh lah.Pada yang badan gempal seperti aku dahulu, kalau jalan di sekolah nih, memang boleh turun berat badan yang sangat banyak. Sebab semuanya jarak yang panjang untuk berjalan ke sesuatu tempat. Lepas keluar dari sekolah ni, aku dapati berat badan turun sangat banyak. Hahaha. Tak pergi Gym pun. Bukan sombong kay?
Sekolah aku juga ada Pra Universiti atau dipanggil Tingkatan 6. So, jika korang nak sambung ke teknik untuk Tingkatan 6/ Pra Universiti sangat sangat di alu alukan. Baju pun bebas. Baju kurung bagi perempuan, baju kemeja bagi lelaki. 
Korang mesti enjoy punya. Bagi adik adik yang nak sambung tingkatan 4 di teknik sila isi borang di laman web Kementerian Pendidikan Malaysia. Kak tak boleh beri link. Takut KPM tukar link ke kan? 
Sampai sini sahaja entri Part 2 aku. Nanti aku entri kan Part 3. Disitu aku akan ceritakan perjalanan dua tahun aku di sekolah ini. Harap dapat membantu kepada sesiapa yang nak ke teknik tapi masih blur. kay? 
byee~ 
Wassalam..

No comments :

Post a Comment

 

Template designed by RRAI | Hak milik Nur Nabila | All rights reserved