Thursday, January 7

Terobek : Pengalaman Di Sekolah Bersosial. (Part 1)

Assalammualaikum and hye ,
Sekolah teknikal sekolah yang aku idam selama tiga tahun. Start Form 1 sehingga Form 3 hati membuak buak. Rumah dan sekolah yang aku kata kan itu , tidak jauh pun. Mengambil 3 minit untuk sampai ke sekolah tue. 
Pada mulanya, awal tahun 2014 iaitu bulan Januari lah kan, aku belajar macam biasa di sekolah lama . Sekolah harian jer. Tetapi sekolah tu sekolah perempuan. Semua perempuan. Boleh dikatakan lelaki boleh dikira pakai jari.Lelaki yang ada sikit jer termasuk pakcik cleaner dan cikgu lelaki yang mengajar di sekolah tue. Sekolah tu tidak lah femes, tetapi selalu dikatakan masalah disiplin yang terlampau. Pendapat aku, bukan salah sekolah atau guru di sekolah tu, tetapi maybe salah pelajar. Kekadang pelajar inginkan kebebasan tersendiri atau inginkan keseronokkan semata mata . Tidak menjadi masalah tapi ilmu kena lah utamakan.
Sekolah yang aku menuntut ilmu pada usia Form 1 sampai lah Form 3 ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Sofiah. 


Bagi aku, sekolah nih Perfect. Cikgu cikgu sini memang 80% bagi jer maklumat ,nota , dan kadang tu latihan yang selalu masuk exam diberi. Kat sekolah nih, boleh dikatakn relaks sedikit. 

Soalan 1: Macam mana Nbla hadapi sekolah sosial tue??

Ehmmm.. Pada mulanya nbla masuk sekolah tue, (hati terpaksa) nbla dah ada kawan sekolah rendah. Memang kebanyakkan ke sekolah itu. 5 A UPSR pun ada. Alasannya sebab mudah parent nak datang ambil. Tidak jauh. Untuk hadapi sekolah yang agak bermasalah bukan mudah seperti petik jari. Di sekeliling banyak negatif dan juga banyak positif. Tapi bergantung pada pendirian kita lah kan. Kalau kita tanam pada diri nak belajar betul betul, kita akan dapat tue. Kedua pemilihan kawan juga perlu. Pilih rakan yang betul betul nak belajar bukan main main. Sekolah aku di dalam taman. Dalam taman tu pula ada taman permainan. Taman permainan tue lah menjadi tempat 'Berdating'. Pernah lah tengok diorang 'berdating'.. Eh eh.. aku tak join kay? Aku just lalu dan tengok macam tue saja. Tapi normal lah seusia remaja suka ber'couple'. Jiwa diorang. Aku? No komen. haha.Lelaki tak dak dalam sekolah aku, so, lelaki mesti tunggu luar pagar sekolah. hehe.


Soalan 2 : Nbla study macam mana di sekolah tue??

Nbla ke sekolah untuk belajar betul betul. Time UPSR nbla dapat result yang memburukkan :'(
2 A 2 B 1 C.. teruk kan? Dari UPSR , membuka mata hati dan segala mata untuk study dengan baik lagi. Nbla ke sekolah memang padat dengan jadual persekolahan. Time belajar ,nbla fokus betul betul. Time main , sikit sikit jer lah. Main jugak.. haha.. Belajar kita belajar, kalau main, kita main. Study tak boleh belajar je straight to the point. Kalau nbla tak faham sesuatu, bila lapang sikit, nbla cari cikgu untuk menanya soalan tue
.
2011
Time form 1, aku agak malas sedikit. Mood nak main main tu masih ada. Biasalah pelajar mentah mesti mood main time cuti sekolah belum habis. Hoho.. Tapi lama kelamaan rsa enjoy belajar. Geografi suka sangat bab bab banjaran, gunung. Sejarah paling meloyakan dan selalu dapat result tak sedap mata memandang. Form 1 aku dikelas nombor tiga. Kelas 1 C. Time aku tu, tak tukar nama kelas lagi. Kelas nombor tiga dari enam kelas. Bila duk kelas nombor tiga, kita rasa selesa lah jugak. Sebab kelas tengah tengah. Bab orang kata, pandai pun tak, lembab pun tak. Hehe. 
2012
Time Form 2 pula, tetap kelas nombor 3. Nampak tak chemistry aku dengan nombor 3? Haha. Naik form 2 nih, aku memang nak belajar. Dari ujian penggal 1 hingga ujian pertengah tahun, aku selalu dapat nombor satu dalam kelas. Pada ujian akhir tahun, aku jatuh. Dapat nombor 13. Time aku ujian akhir tahun, mood aku down sangat sangat. Sebab mendapat berita sedih, tokwan aku kembali ke Rahmatullah. Sedih sangat sehingga mood nak study terus hilang. Lama juga aku bangun kan semangat aku. Semoga tokwan aku ditempatkan orang beriman. Aammiin..
2013
Disebabkan result aku teruk pada akhir tahun tahun lepas (2012), aku still kelas nombor 3. Hehe.. Setianya aku. Acewaahh.. Semangat aku untuk berjaya dalam PMR semakin membuak buak. Aku belajar betul betul. Nombor 1 aku berjaya genggam dalam tangan semula. Pada exam percubaan PMR aku dapat 1 A. Menangis betul betul aku balik rumah. Tapi mama dan abah aku still bagi kata kata semangat pada aku. Usaha punya usaha, aku dapat kelas Elit. Kelas E lit nih ialah kelas yang pihak sekolah fokus dan tumpu untuk mendapat 8 A dalam PMR. Alhamdulillah berkat usaha, doa dan tawakal. Aku berjaya mendapat 5 A 3 B dalam PMR. Bersyukur sangat.
Tidak kisah lah sekolah bersosial ke, sekolah apapun. Yang utama mestilah pendirian, rakan juga penting , bagi muslim pula ialah nafsu nak bercinta jangn dilayan, iman kena kuat. Sebab kalau iman kuat, memudahkan perjalanan korang menuntut ilmu. Belajar mudah hafal. Umur 13-17 , Bagi aku masih mentah untuk bercinta. Lebih baik belajar dahulu.
 
Masing masing ada kisah di sekolah masing masing. (( Tak dak gambar gambar di sekolah tu ker?)) Tak der.. :'( Sebab camera tiba tiba buat perangai merajuk nak coco krunch, lepas tu. tak nak keluarkan gambar gambar tue. Camera lama. Faham faham jer lah kan. 
Ini kisah pengalaman aku menghadapi di sekolah bersosial. Bukan mudah menghadapi sekolah yang bermasalah. Tapi, keseluruhannya aku enjoy sekolah tu. 
Nantikan entri Terobek (Part 2). Kisah apa ek? hehe.. shuhhh~ ((jari telunjuk di bibir))..
bye~
Wassalam~

No comments :

Post a Comment

 

Template designed by RRAI | Hak milik Nur Nabila | All rights reserved